Frame talks to...
Harry-Jan Bus, pionier van de Kaap

Een beetje Rotterdammer kent hem wel: de goedlachse Harry-Jan Bus (58) uit Katendrecht. Met het arsenaal aan initiatieven dat hij er ondernam, valt hij met recht als pionier van de Kaap te bestempelen. Frame zocht hem op en vroeg naar zijn visie op het toekomstige Rijnhaven District.

Laten we voor de zekerheid toch met een korte introductie beginnen. Harry-Jan is oprichter en directeur van Theater Walhalla, oprichter en mede-eigenaar van restaurant De Matroos en het Meisje, initiator van De Nacht van de Kaap, de Ronde van Katendrecht, het Kid Dynamite Jazz Festival en het Welkom Thuis Straattheater Festival. Ook behoort hij tot het succesvolle Rotterdamse cabarettrio De Tunes.

Hebben we hiermee een complete opsomming te pakken? ‘Ja, dat klopt allemaal, maar ik heb het niet alleen gedaan. Samen met mijn vrouw, Rachel van Olm, ben ik dit avontuur aangegaan. We zijn echt een team, zij richt zich op de artistieke kant en ik richt mij meer op het zakelijke gedeelte. Ook zijn we nog altijd mede-eigenaar van De Matroos en het Meisje, samen met Eva Eekman. Toen we ruim tien jaar geleden startten op Katendrecht, was het nog een gribus. Toch leek dit ons de uitgelezen locatie om op een laagdrempelige manier publiek te gaan aantrekken. In de vorm van festivals, kunst en cultuur laat je mensen zo’n plek vaak herontdekken. Los van het theater, vonden we het heel belangrijk dat er een gezond ondernemersklimaat zou heersen, daarom richtten we in 2009 ook een ondernemersvereniging op’, vertelt Harry-Jan.

De stap van het Brabantse dorpje Stampersgat naar het rauwe Katendrecht is op z’n minst opmerkelijk te noemen, hoe kwam je hier zo terecht? ‘Op mijn 18e ging ik naar Rotterdam om te studeren. Ik was geen jongen die vaak op Zuid kwam, ik vertoefde vooral in het centrum. Totdat ik een bijbaantje kreeg bij een vleeshandel die vlees leverde aan Chinese restaurants, daarvan zaten er destijds veel op Katendrecht. Zo kwam ik daar voor het eerst terecht en ik was meteen onder de indruk. Het was toen nog de hoerenwijk van de stad; ik vond het meteen een hele spannende, kleurrijke plek en dat is me altijd bijgebleven. De Kaap heeft een unieke geschiedenis; de vrijgevochten bevolking, de zeelui, de hoeren, de cafés… Het is een plek met een verhaal.’

Wat vind je ervan dat Frame zich hier met de ontwikkeling van het Rijnhaven District richt op het hogere en luxe segment? ‘Dat vind ik eigenlijk net zo stoer als onze keuze destijds om hier Walhalla op te richten. Iedereen wees naar z’n voorhoofd bij het aanhoren van dat idee. “Een theater op Katendrecht? Joh, dat wordt niks, daar gaat niemand naartoe.” Inmiddels hebben we het tegendeel bewezen en daar ben ik best trots op. Frame gelooft, net als ik, in de kracht van dit gebied, ik heb veel bewondering voor haar plannen. Ik vind het gewaagd, maar begrijp het volkomen. Toen wij hier in 2010 voorstellingen gaven, kenden nog maar weinig mensen uit de stad deze plek. Aan het eind van zo’n voorstelling schoven we dan de gordijnen open en had je uitzicht op de skyline. Sommige mensen op de tribune zag je vervolgens huilen van ontroering, van trots, van het “dit is onze stad” gevoel. Dat is onbetaalbaar. Ik denk dat Frame dat precies zo voelt. Het feit dat hier straks het duurste penthouse van Nederland staat is bijna symbolisch voor de omslag die Katendrecht heeft doorgemaakt, maar tegelijkertijd ook heel typerend: de Kaap blijft verrassen.’

'Over tien jaar is dit het leukste dorp binnen de stad Rotterdam. Daar ben ik echt van overtuigd.'

Ben je het eens met de kritiek dat Katendrecht straks niet meer betaalbaar zou zijn voor de ‘gewone’ Rotterdammer? ‘Wat ik in dat kader vooral belangrijk vind, is dat ontwikkelaars ervoor moeten waken dat zij de pioniers, zoals ik, niet uit het gebied drukken zodra hun ontwikkeling een succes wordt. Dan onderken je de rol van de pionier niet. Mijn oproep zou dan ook zijn: zorg ervoor dat je ook in maatschappelijke en culturele functies voorziet. Ik verwacht ook wel dat de bewoners van Bay House en de omliggende nieuwe wooncomplexen het straks leuk vinden om bijvoorbeeld voorstellingen in Walhalla te bezoeken.’

Op welke manier zou jij een bijdrage willen leveren aan het Rijnhaven District? ‘Mijn grote wens is om daar een theater met een middenzaal voor ongeveer 500 stoelen te maken. We hebben nu met Walhalla een zaal voor 80 stoelen en een zaal voor 170 stoelen, maar wat Rotterdam mist is een middenzaal. Voor de artiesten die bij ons optreden, is de stap naar het Luxor Theater simpelweg te groot. We hebben er onderzoek naar gedaan en al onze stakeholders zeggen het ook: de tijd is er rijp voor.’

Wat denk je dat het Rijnhaven District voor Rotterdam als stad gaat betekenen? ‘Het wordt het nieuwe centrum. Dat voel je gewoon. De aantrekkingskracht van het water, de Erasmusbrug, de Wilhelminapier en de Rijnhavenbrug; Katendrecht en de Wilhelminapier zijn heel verschillend, maar toch complementair aan elkaar. Dat maakt het zo interessant.’

Er zijn vele ideeën over de gebiedsontwikkeling van de Rijnhaven, hoe kijk jij daar tegenaan? ‘Ik ben blij met de plannen voor de ontwikkeling, maar zou het verschrikkelijk vinden als er alleen maar woningen zouden komen. Ruimte heeft juist een enorme kwaliteit. Dat heb je nodig om lekker te wandelen en te recreëren. Het zou toch geweldig zijn als je daar gewoon met je eigen bootje in zou kunnen varen en aan zou kunnen leggen. En dat mag dan best naast een jacht van €20 miljoen uit Saoedi-Arabië. Van de ene sfeer in de andere terechtkomen, daar houd ik van. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een afwisselend programma, met veel aandacht voor de plint waarin plaats voor ambacht is.’

Tot slot: hoe denk je dat dit gebied er over tien jaar uit zal zien? ‘Dan is de bevolking verdubbeld en is dit een heerlijke plek om op te groeien en inspiratie op te doen. Maar bovenal is het dan het leukste dorp binnen de stad Rotterdam. Daar ben ik echt van overtuigd.’

LEES MEER
De correspondent
Interview met Petra Rutten (februari 2019)

Een interessant gesprek tussen Petra Rutten en De Correspondent over de ontwikkeling van het Rotterdamse Rijnhaven District.

Lees het interview hier terug:

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF.

LEES MEER
INVITED BY LOUWMAN EXCLUSIVE
Interview met Petra Rutten (december 2018)

‘Bouwen aan de mooiste skyline van Nederland’, aldus onze Directeur Wonen, Petra Rutten, in Invited by Louwman Exclusive over de ontwikkeling van Bay House en het Rijnhaven District.

Lees het hele interview hier terug:

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF.

LEES MEER
TV-uitzending LXRY TV II
Frame Vastgoed in het SBS6 tv-programma LXRY TV

In deze uitzending van december 2018 bezoekt LXRY TV de bouwplaats van Bay House in het Rijnhaven District Rotterdam. Onze Directeur Wonen, Petra Rutten, licht een en ander toe.

LEES MEER
TV-uitzending LXRY TV I
Frame Vastgoed in het SBS6 tv-programma LXRY TV

In deze uitzending van december 2018 kwam LXRY TV langs bij ons op kantoor in Brielle. In dit item geeft Paul John de Jong (Directeur Ontwikkeling) een kijkje achter de schermen bij Frame Vastgoed.

LEES MEER
TV-uitzending Holland van Boven
Frame Vastgoed in het SBS6 tv-programma Holland van Boven

In deze uitzending van december 2018 vertellen Paul John de Jong (Directeur Ontwikkeling) en Petra Rutten (Directeur Wonen) vanaf de bouwplaats over Bay House Concierge Residential Living. Een exclusieve nieuwbouwontwikkeling in het Rijnhaven District Rotterdam.

Voor meer informatie over dit project kunt u terecht op: bayhouse.nl

LEES MEER